Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (1046)

UCLL (939)

Odisee (801)

VIVES (799)

Arteveldehogeschool (699)

KU Leuven (626)

Thomas More Mechelen (590)

AP (529)

UGent (512)

KBR (506)

More...

Resource type

book (1019)

digital (35)

periodical (22)

object (20)

image (8)

More...

Language

Dutch (856)

English (166)

Undetermined (12)

French (8)

German (2)

More...

Year
From To Submit

2023 (16)

2022 (25)

2021 (19)

2020 (31)

2019 (51)

More...
Listing 1 - 10 of 1046 << page
of 105
>>
Sort by

Book
Pedagogiek : de plicht om weerstand te bieden.
Authors: ---
ISBN: 9789490120320 Year: 2019 Publisher: Culemborg Uitgeverij Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Weerstand ervaren, weerstand leren bieden aan verlangens en leren omgaan met weerstand van anderen: dit zijn fundamentele ervaringen die kinderen in opvoeding en onderwijs moeten meekrijgen. Sterker nog: kinderen hebben er recht op, zo stelt pedagoog Philippe Meirieu in dit boek. Weerstand is in het denken van Meirieu geen obstakel dat overwonnen moet worden, maar een noodzakelijke voorwaarde voor een volwassen levenshouding. Leraren en opvoeders hebben de verantwoordelijkheid om van weerstand bieden een pedagogische prioriteit te maken. Ze moeten dit bieden aan de torenhoge maatschappelijke verwachtingen van het onderwijs, aan de ouders en leerlingen die een beroep op hen doen en, niet in de laatste plaats, aan zichzelf.


Book
ERVARING EN OPVOEDING
Authors: ---
ISBN: 9031326771 9031371319 Year: 1999 Publisher: [Place of publication not identified] Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leerlingbegeleiding en gezin.
Author:
ISBN: 9063100124 Year: 1989 Publisher: Nijmegen 's-Hertogenbosch Berkhout Katholiek Pedagogisch Centrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Film
De Leuvense betrokkenheidsschaal voor leerlingen (LBS-L)
Authors: --- ---
ISBN: 9080048283 Year: 1994 Publisher: Leuven CEGO (Centrum voor ervaringsgericht onderwijs)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Trainingspakket om stap voor stap vertrouwd te worden met de kern van betrokkenheid en een veelheid van activiteiten te beoordelen ahv. een vijfpuntenschaal. De videomontage bestaat uit 27 fragmenten waarin kinderen uit Vlaamse en Nederlandse scholen in uiteenlopende activiteiten aan het werk zijn. De montage start met 5 illustratiefragmenten die de 5 betrokkenheidsniveaus in beeld brengen. Dan volgen 15 oefenfragmenten afgesloten met 7 toetsfragmenten waarmee men het eigen leerproces kan evalueren.


Book
Vrouwen in de Egyptische oudheid
Author:
ISBN: 9062913520 Year: 1993 Publisher: 's-Gravenhage BZZTôH

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Psychologie en pedagogiek van het jonge kind : over ontwikkeling, stimulering en vorming
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023255840 9789023256335 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind biedt een perspectief op wat opvoeding en onderwijs voor kinderen van nul tot ongeveer tien jaar zou moeten inhouden. Wat houdt de groei van binnen naar buiten in, hoe verhouden zich meedoen en stimuleren respectievelijk onderwijzen en leren? Kortom: hoe verloopt het verband tussen laten groeien en leiden?De baby-, dreumes-, peuter- en kleuterfasen en de eerste schooljaren worden zowel vanuit de praktijk als theoretisch behandeld.In de praktisch getinte hoofdstukken gaat het, geïllustreerd aan vele casussen, over fase typerende gedragskenmerken en hoe je je daar pedagogisch toe moet verhouden.In de theoretische hoofdstukken wordt aandacht besteed aan de rol van de cultuur en hoe de school kan bijdragen aan de vorming van (cultuur)kritische volwassenheid. Tevens wordt de systeemtheorie voor de kleine kind-periode beschreven en de betekenis van de eerste symptomen van zelfreflectie tijdens de kleuterjaren. Daarbij wordt duidelijk hoe de kanteling van kleuter naar schoolkind zich voltrekt, en waarin de opvoeding daarná verschilt van die van daarvóór.Ook komt aan de orde hoe zich al vroeg de drievoudige relatie ontwikkelt tussen kind, het andere en de ander. Een nog zelden besproken ontwikkeling, die vooruitwijst naar de latere leerling-leerstof-docentrelatie in het onderwijs.Als schoolkinderen rond hun negende jaar rekenen, schrijven en lezen op 'aanvankelijk' niveau beheersen, zijn ze klaar voor de eigenlijke algemene vorming. Het boek eindigt hier. Het heeft dan één van de boeiendste perioden van de persoonlijkheidsontwikkeling behandeld.Het boek is geschreven voor hbo-studenten (Pabo, SPW, SPH, pedagogiek) die binnen hun opleiding te maken krijgen met leer- en ontwikkelingspsychologie, pedagogiek en/of onderwijskunde. Ook ouders kunnen er hun voordeel mee doen: de praktische hoofdstukken zijn herkenbaar, de theoretische zijn helder en inzicht verrijkend.(Bron: http://webwinkel.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=5178-0)


Book
Wij voeden op tot niets : the end of education
Author:
ISBN: 905018328X Year: 1996 Publisher: Amsterdam Balans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

. van: The end of education: redefining the value of school


Book
De proef op de som : kwaliteitsverbeteringsprojecten in pedagogische werkvelden
Authors: --- ---
ISBN: 905350219X Year: 1993 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant


Book
Kwelduivels
Authors: --- ---
ISBN: 9059080726 Year: 2003 Volume: *50 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Theorie en praxis : een inleiding in het pedagogische grondprobleem
Authors: ---
ISBN: 9789038210926 Year: 2007 Volume: 11 Publisher: Gent Academia

Listing 1 - 10 of 1046 << page
of 105
>>
Sort by